مقالات

شاخص سرعت لاستیک

تصویر عنوان شاخص سرعت لاستیک

شاخص سرعت در لاستیک به چه معناست؟

شاخص سرعت یکی از مهم ‌ترین فاکتورهایی است که باید هنگام خرید لاستیک جدید به آن توجه کنید. این شاخص حداکثر سرعتی را که تایر می ‌تواند با حفظ عملکرد و ایمنی خود تحمل کند، نشان می‌ دهد. در ادامه، در مجله لاستیک شریفی به بررسی جدول شاخص سرعت لاستیک و اهمیت آن می ‌پردازیم. همچنین، به شما خواهیم گفت که چگونه شاخص سرعت مناسب برای خودرو خود را انتخاب کنید. اگر شما قصد خرید و یا تعویض لاستیک اتومبیل خود را دارید، باید یک سری از ویژگی ها را بررسی کنید. یکی از ویژگی هایی که باید به آن توجه داشته باشید، شاخص سرعت لاستیک می باشد و شما به عنوان راننده برای ایمنی خودرو و سرنشینان باید به آن توجه داشته باشید.

شاخص سرعت یا کد سرعت لاستیک چیست؟

شاخص سرعت یا کد سرعت لاستیک، حداکثر سرعتی است که می‌توانید با لاستیک‌های خودرو حرکت کنید، در حالی که شاخص وزن، حداکثر وزنی است که لاستیک می‌تواند تحمل کند. به طور خلاصه؛ این سریع‌ترین سرعتی است که یک لاستیک می‌تواند تحمل کند قبل از اینکه از کار بیفتد. هرچه درجه سرعت بالاتر باشد، کنترل و هندلینگ بهتری در سرعت‌‌های بالاتر خواهید داشت.

سیستم درجه‌بندی سرعت برای کمک به کنترل عملکرد ایمن لاستیک‌ها در سرعت‌‌های استاندارد توسعه داده شد. درجه سرعت لاستیک در جدول شاخص سرعت از حرف A تا Z است. از پنج کیلومتر در ساعت (سه مایل در ساعت) تا بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت (۱۸۰ مایل در ساعت) را در این جدول می‌توان پیدا کرد. مثلاً حرف V نشان‌دهنده حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت است. برای مثال حداکثر سرعت لاستیک 88H، 210کیلومتر بر ساعت است و یا حداکثر سرعت لاستیک 91H، 210کیلومتر بر ساعت است.

این شاخص روی دیواره تایر و معمولا با یک یا دو حرف انگلیسی کنار شاخص تحمل وزن نوشته شده است که نشان‌دهنده حداکثر سرعت مجاز آن تایر با شاخص بار مشخص ‌شده است. به عبارت دیگر، این شاخص بیان می‌ کند که تایر تا چه سرعتی می‌ تواند به‌طور ایمن وزن خودرو را تحمل کند. . این دو ویژگی، شاخص بار و سرعت لاستیک به یکدیگر وابسته هستند و در زمان خرید لاستیک ماشین سواری یا کامیونی جدید، باید به شاخص آن ها توجه کنید
شاخص سرعت را نمی توان فقط به حداکثر سرعت اختصاص داد، بلکه می توان از آن برای تعیین میزان رانندگی نرم در پیچ ها یا به طور کلی، کیفیت رانندگی استفاده کرد. در سال های گذشته سه روش معمول برای تعیین شاخص سرعت استفاده می شد که عبارتند از:


R 19 97X55/225
R 19 97X55/225
XR 1955/225

خودروسازان بر اساس شرایط خودروی تولید شده، شاخص سرعت لاستیک و وزن را تعیین می کنند. پارامترهای مختلفی در این جا دخیل است که برخی از آن ها عبارت است از: سرعت ، قدرت ماشین و وزن.

عقربه سرعت ماشین- سرعت 220 کیلومتر بر ساعت

اهمیت آشنایی با شاخص سرعت

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا شاخص سرعت لاستیک مهم است؟ این شاخص بر اساس دلایل زیر دارای اهمیت فراوانی است:

ایمنی: استفاده از تایر با شاخص سرعت مناسب برای حفظ ایمنی راننده و سرنشینان ضروری است. تایری که با سرعت بیش از حد مجاز خود استفاده شود، ممکن است دچار نقص فنی شده و منجر به تصادف شود.

قانونی بودن: در بسیاری از کشورها، استفاده از تایر با شاخص سرعت نامناسب غیرقانونی است و می ‌تواند منجر به جریمه نقدی یا توقیف خودرو شود.

عملکرد: تایر با شاخص سرعت مناسب، عملکرد بهتری در سرعت‌ های بالا خواهد داشت. هنگام رانندگی با سرعت بالا، چرخ های خودرو سریع تر می چرخند، و در نتیجه لاستیک ها گرمای بیشتری تولید می کنند. بنابراین مهم است که تایر بتواند از پس سرعت بیشتر و گرمای بیشتر بر بی آید. کد سرعت صرفا مربوط به سرعتی که لاستیک می تواند تحمل کند نیست و بر روی ویژگی های دیگری مثل سواری راحت، فرسایش آج، چسبندگی و کنترل در پیچ ها تاثیر گذار است.

نکاتی در مورد شاخص سرعت

حالا که به طور کامل با شاخص سرعت لاستیک آشنا شدیم، در این بخش قصد داریم تا درباره شاخص سرعت لاستیک خودرو بیشتر بدانید:
ظرفیت واقعی سرعت تایر شما ممکن است کمتر از شاخص سرعت تایر باشد. شاخص، سرعت تایر نو را در شرایط کنترل شده آزمایشگاه نشان می‌دهد نه در جاده ، بنابراین شرایط لاستیک، میزان باد، بار اضافه، سطح جاده و آب‌و‌هوا، محدودیت‌هایی را برای بیشینه سرعت امن لاستیک ایجاد می‌کند. اگر شما تایر‌هایی با شاخص سرعت متفاوت دارید لاستیکی که کمترین شاخص سرعت را دارد، بیشینه‌ی سرعت امنی است که تایر شما می‌تواند تحمل کند.

اگر خودروی شما حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت را دارد، باید از لاستیکی با شاخصH یا بالاتر استفاده کنید. توجه داشته باشید که هرگز با سرعتی بیش از حداکثر سرعت مجاز تایر رانندگی نکنید. در صورت استفاده از تایر با شاخص سرعت پایین‌تر از حد مجاز، باید از رانندگی با سرعت بالا خودداری کنید. همچنین در شرایط آب ‌و هوایی نامناسب و جاده ‌های لغزنده، باید با احتیاط بیشتری رانندگی کرده و سرعت خود را کاهش دهید.

لاستیک هایی با کد سرعت بالا چسبندگی و عملکرد بهتری در ترمزگیری دارند. همچنین لاستیک هایی که کد سرعت W، Z، V و Y را دارند، برای خودروهایی با عملکرد بالا و برای فصل تابستان بسیار مناسب هستند. برای مثال حداکثر سرعت لاستیک 91V، 240کیلومتر در ساعت است و برای خودروهایی مناسب است که به عملکرد خوب در سرعت‌های بالا نیاز دارند و برای رانندگی روزمره در جاده‌ها و بزرگراه‌ها طراحی شده‌اند.

تایر ماشین در سرعت بالا

معرفی جدول شاخص سرعت لاستیک

به طور کلی در لیست سرعت لاستیک، هر حرف، معادل یک سرعت مشخص است. به عنوان مثال:
A: حداکثر سرعت 40 کیلومتر در ساعت
B: حداکثر سرعت 50 کیلومتر در ساعت
H: حداکثر سرعت 210 کیلومتر در ساعت
V: حداکثر سرعت 240 کیلومتر در ساعت
Z: حداکثر سرعت بیش از 240 کیلومتر در ساعت

چطوری کد سرعت لاستیک را پیدا کنیم؟

بر روی دیواره لاستیک اعداد و علائمی نوشته شده است که اطلاعات لاستیک برا به ما نشان می دهد. در بلاگ اعداد روی لاستیک به صورت کامل، تمام علائم را توضیح داده ایم. به شما پیشنهاد می کنیم که ابتدا بلاگ اعداد روی لاستیک را مطالعه کنید و سپس این بلاگ، شاخص سرعت لاستیک را بخوانید تا اطلاعات کافی داشته باشید. سازندگان خودرو برای هر مدل از اتومبیل هایشان، کد سرعت مناسبی را تعیین می کنند. شما مشخصات سرعت لاستیک را می توانید در داخل درب راننده، درب باک بنزین یا بر روی لاستیک های فابریک خود ببینید و اگر پیدا نکردید قطعا در دفترچه ی راهنمای شما خواهد بود.

برای پیدا کردن علائم سرعت لاستیک، کافی است به دنبال آخرین حرف که در انتهای شماره سایز لاستیک و در کنار شاخص وزن نوشته شده است باشید. به عنوان مثال لاستیک P205/55R16 82H را در نظر بگیرید، حرف H نشان دهنده کد سرعت این لاستیک است. کد سرعت لاستیک H، 210کیلومتر بر ساعت است.

کد سرعت لاستیک بر روی دیواره لاستیک

جدول شاخص سرعت

L: این شاخص نشان دهنده حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت بوده و برای خودرو های آف رود مناسب خواهد بود.
M: سرعت 130 کیلومتر در ساعت برای این شاخص در نظر گرفته شده است که خودرو هایی با لاستیک موقت می توانند از آن استفاده کنند.
N: این شاخص نشان دهنده سرعت حداکثری 140 کیلومتر در ساعت است.
P: این شاخص نشان دهده حداکثر سرعت 150 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
Q: سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای این شاخص در نظر گرفته می شود که، لاستیک های زمستانه اعم از با میخ یا بدون میخ از آن استفاده خواهند کرد.
R: وانت و مزدا می توانند از این لاستیک ها استفاده کنند که حداکثر سرعت لاستیک R، سرعت 170 کیلومتری را نشان خواهد داد.
S: این شاخص و T برای خودرو های سواری در نظر گرفته می شوند که حداکثر سرعت 180 و 190 را ارائه خواهند داد.
E: سرعت مجاز لاستیک E، 190 کیلومتر بر ساعت است.
U: 200 کیلومتر در ساعت برای شاخص این تایر ها استفاده می شود.
H: شاخص سرعت H در لاستیک برای ماشین های کوپه و اسپرت از شاخص های H و V استفاده می کنند؛ سرعت مجاز لاستیکH برابر با 210 و 240 کیلومتر در ساعت است.
V: خودروهای سواری معمولی از لاستیک‌های با شاخص سرعت لاستیک V استفاده می‌کنند. این لاستیک‌ها برای رانندگی روزمره در جاده‌ها و بزرگراه‌ها مناسب هستند.
W: سرعت 270 را نشان می دهد.
Y: سرعت 300 کیلومتر در ساعت با این شاخص نمایش داده می شود.
Z: این شاخص حداکثر سرعت بیشتر از 240 کیلومتر را نشان خواهد داد.

نحوه خواندن شاخص سرعت

در ادامه ضمن نشان دادن جدول شاخص سرعت، نحوه خواندن کد سرعت لاستیک را نیز بیان می کنیم. همان طور که پیش تر نیز بیان کردیم شاخص سرعت به صورت یک یا دو حرف انگلیسی در کنار شاخص بار درج می ‌شود. برای مثال، عبارت “225/55R17 97H” نشان می ‌دهد که این تایر شاخص بار 97 (معادل 730 کیلوگرم) و شاخص سرعت H (معادل 210 کیلومتر بر ساعت) دارد. جدول زیر نمونه شاخص سرعت بار را نشان می دهد:

جدول شاخص سرعت

ایا شاخص سرعت برای لاستیک های مختلف متفاوت است؟

معمولا همه لاستیک ها شاخص یکسانی ندارند. تایر های بزرگتر شاخص سرعت بیشتری دارند، همچنین بسته به نوع ماشین مقدار شاخص آن ها متفاوت خواهد بود. ماشین های بزرگ و مسابقه ای، سرعت بیشتری را می توانند طی کنند، به همین دلیل باید از لاستیک هایی برای آن ها استفاده کرد که شاخص سرعت بیشتری داشته باشند.

لاستیک های فصلی هم نیز شاخص سرعت های متفاوتی دارند. باید دقت کنید که لاستیک ها حتما مناسب خودرو باشند. اگر لاستیک اشتباهی برای خودرو خود تهیه کنید، ممکن است در طول رانندگی حادثه و اتفاقات ناگواری رخ دهد.

کد سرعت لاستیک های فصلی

در قسمت بالا توضیح داده ایم که کد سرعت لاستیک یا همان شاخص سرعت لاستیک به چه معناست. اما در مورد لاستیک های فصلی، این موضوع کمی پیچیده تر می شود.

لاستیک‌های تابستانی و با عملکرد بالا: برای این نوع لاستیک‌ها، استفاده از لاستیکی با کد سرعت کمتر از آنچه خودروساز تعیین کرده است، توصیه نمی‌شود. همچنین لاستیک‌هایی که کد سرعت W، Z، V و Y را دارند، برای خودروهای با عملکرد بالا و برای فصل تابستان بسیار مناسب هستند.

لاستیک‌های زمستانی: برای لاستیک‌های زمستانی، قوانین کمی متفاوت است. سازمان حمل و نقل اتحادیه اروپا برای این نوع لاستیک‌ها مقرراتی وضع کرده است.

حداقل کد سرعت: کد سرعت لاستیک‌های زمستانی نباید کمتر ازQ ( 160 کیلومتر بر ساعت) باشد.

تفاوت با توصیه خودروساز: مجاز است که کد سرعت لاستیک‌های زمستانی کمتر از آنچه خودروساز توصیه کرده باشد. تا تحمل سرعت لاستیک بالاتر برود.

لاستیک های فصلی-تابستان و زمستان

دلیل شاخص گذاری برای لاستیک چیست؟

شاخص‌گذاری لاستیک‌ها، سیستمی است که به منظور استانداردسازی و طبقه‌بندی مشخصات فنی لاستیک‌ها استفاده می‌شود. این شاخص‌ها به رانندگان و تکنسین‌ها کمک می‌کنند تا لاستیک مناسب برای خودروی خود را انتخاب کنند و از ایمنی و عملکرد بهینه خودرو اطمینان حاصل کنند.

شاخص‌ها به رانندگان کمک می‌کنند تا لاستیکی با ظرفیت باربری، سرعت و ابعاد مناسب برای خودروی خود انتخاب کنند. شاخص‌گذاری لاستیک‌ها به تولیدکنندگان و فروشندگان کمک می‌کند تا لاستیک‌ها را به صورت استاندارد تولید و عرضه کنند. این امر باعث می‌شود که رانندگان بتوانند به راحتی لاستیک‌های مختلف را مقایسه کنند. بسیاری از کشورها قوانین و مقرراتی در مورد استفاده از لاستیک‌ها دارند. شاخص‌گذاری لاستیک‌ها به اجرای این قوانین کمک می‌کند.

شاخص سرعت چگونه اندازه گیری می‌شود؟

اندازه‌گیری دقیق شاخص سرعت یک فرآیند پیچیده و تخصصی است که در آزمایشگاه‌های مجهز و تحت شرایط کنترل شده انجام می‌شود. در این آزمایش‌ها، لاستیک‌ها تحت فشارهای مختلف و دماهای متغیر قرار می‌گیرند تا به نقاط محدودیت آن‌ها پی ببرند.

تصویر تعمیرکار و لاستیک - دیجیتالی

آیا کد سرعت لاستیک، تاثیری در سواری خودرو دارد؟

این سوال برای تمام کسانی که این مجله ی لاستیک شریفی را می خوانند، پیش می آید. در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ سوال خود برسید.
بله، قطعاً کد سرعت لاستیک تأثیر قابل توجهی بر روی رانندگی خودرو دارد. در واقعیت عواملی مثل تنظیم باد لاستیک، دمای هوا، تعمیر لاستیک، تاریخ تولید و وضعیت آج تاثیر بسیاری روی عملکرد لاستیک و خودرو دارد. علاوه بر این، شاخص سرعت لاستیک تاثیر مستقیم بر سواری راحت، فرسایش آج، چسبندگی و کنترل در پیچ ها دارد.

ایا لاستیک با شاخصه سرعت پایین تر از فابریک میتوان برای خودرو استفاده کرد؟

خیر، هیچوقت نباید از لاستیکی که کد سرعتش از لاستیک فابریک خود پایین تر است استفاده کرد. این امر باعث فرسایش در سرعت های بالا می شود و درنتیجه لاستیک به مرور زمان از بین میرود. شما باید همیشه از لاستیکی با کد سرعت مشابه یا بالاتر از لاستیک فابریک خود استفاده کنید.

نصب لاستیکی با کد سرعت پایین تر از لاستیک فابریک خود واکنش خودرو به فرمان را کاهش میدهد و امکان اینکه در حین حرکت لاستیک بترکد و باعث تصادف شود را افزایش میدهد. در نتیجه، برای حفظ ایمنی و طول عمر لاستیک‌های خودرو، لازم است که همیشه لاستیک با کد سرعت مناسب را انتخاب کنید.

تایر ماشین- نمای جانبی

استفاده از لاستیک های با شاخص سرعت بالا چه مزایا و معایبی دارد؟

شما می توانید از لاستیکی استفاده کنید که نسبت به لاستیک فابریک، شاخص سرعت بالاتری دارد. دقت کنید که این کار مزایا و معایبی دارد. درادامه می توانید مزایا و معایب استفاده از لاستیک با شاخص سرعت بالاتر را با هم مقایسه کنید.

مزایای استفاده از لاستیک با شاخص سرعت بالا

· ماشین هنگام رانندگی در بادهای شدید پایداری بیشتری دارد.

· می توانید دقیق تر رانندگی کنید.

· ماشین به فرمان دادن واکنش بهتری نشان می دهد.

· هنگام رانندگی اسپورت راحت تر می توانید خودرو را کنترل کنید.

· در پیچ‌ها و هنگام تغییر مسیر ناگهانی، پایداری بیشتری را به خودرو می‌دهند.

· دلیل چسبندگی بیشتر، فاصله ترمز خودرو را کاهش می‌دهند و به این ترتیب ایمنی رانندگی را افزایش می‌دهند.

· در برابر حرارت تولید شده در اثر اصطکاک و سرعت بالا مقاومت بیشتری دارند.

مزایای استفاده از لاستیک با شاخص سرعت بالا

معایب استفاده از لاستیک با شاخص سرعت لاستیک بالا

· قیمت آن بالاتر است.

· راحتی سواری کمتر می شود.

· مقاومت غلطشی آن بیشتر می شود.

· مصرف سوخت بیشتر می شود.

· در سرعت های پایین، ممکن است این لاستیک‌ها سریع‌تر از آنچه که انتظار می‌رود ساییده شوند.

· برخی ویژگی های خوب رانندگی تحت تاثیر قرار می گیرد.

معایب استفاده از لاستیک با شاخص سرعت بالا

چه شاخص سرعتی مناسب تایر خودرو شما است؟

· نوع خودرو: خودرو شما از چه مدلی است و چه سالی تولید شده است؟

· کاربری خودرو: از خودرو بیشتر در چه شرایطی استفاده می‌کنید؟ (شهری، جاده، سرعت بالا، باربری)

· مشخصات فنی خودرو: قدرت موتور، حداکثر سرعت، سیستم تعلیق و … چه مشخصاتی دارند؟

· لاستیک‌های فعلی: چه مارکی و چه مدلی از لاستیک بر روی خودروی شما نصب شده است؟

در مرحله ی بعد شاخص مناسب خودرو و لاستیک های خود را پیدا کنید. برای پیدا کردن این کد، می توانید به دفترچه راهنمای خودرو، قسمت داخلی درب راننده یا درب باک بنزین، نگاهی بیاندازید. اگر احیانا کد را پیدا نکردید، به یک فروشگاه لاستیک معتبر مراجعه کنید و با یک متخصص مشورت کنید. برای انتخاب شاخص سرعت مناسب برای خودروی خود، باید به توصیه خودروساز، شرایط رانندگی، مشخصات فنی خودرو و لاستیک‌های فعلی توجه کنید. با در نظر گرفتن این عوامل و مشورت با یک متخصص، می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

دفترچه راهنمای خودرو

شاخص سرعت ZR در لاستیک ها

شاخص سرعت ZR یکی از بالاترین شاخص‌های سرعت در لاستیک‌ها است. این شاخص نشان‌دهنده آن است که لاستیک برای تحمل سرعت‌های بسیار بالا طراحی شده است. معمولاً لاستیک‌هایی با شاخص ZR روی خودروهای سوپر اسپرت و خودروهای بسیار قدرتمند نصب می‌شوند. لاستیک‌هایی که حداکثر سرعت آنها بیش از ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت است ممکن است، شامل شاخص ZR می باشند. لاستیک‌هایی که با حداکثر سرعت لاستیک بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت ساخته می‌شوند، باید شاخصه ZR را در نام خود داشته باشند. در زیر نمونه‌هایی از اندازه لاستیک با درجه سرعت ZR برای آشنایی بیشتر شما با این مبحث آورده‌ایم:

· P275/40ZR17 93W270 کیلومتر در ساعت (168 مایل در ساعت)
· P275/40ZR17 93Y300 کیلومتر در ساعت (186 مایل در ساعت)

شاخص سرعت لاستیک کومهو

لاستیک کومهو از جمله لاستیک های پرطرفدار و مهم محسوب می شود. این لاستیک هم شاخص سرعت بالایی داشته و می تواند جزء بهترین انتخاب ها باشد. برای تمامی وسایل و ماشین های مختلف می توانید از لاستیک های این برند استفاده کنید.شاخص سرعت لاستیک کومهو هم مانند بسیاری از برندهای معتبر دیگر در حد خیلی خوبی قرار دارد.

تصویر ماشین قرمز در سرعت بالا

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم، شما کاربران عزیز را با شاخص سرعت لاستیک آشنا کنیم. شاید تا به الان اطلاعی درباره ی اهمیت این موضوع نداشتید که به طور کامل در این مجله برای شما توضیح دادیم. به طور خلاصه، کد سرعت لاستیک یک مشخصه مهم است که بر ایمنی، عملکرد و طول عمر لاستیک تأثیر می‌گذارد. هنگام خرید لاستیک‌های فصلی، به خصوص لاستیک‌های زمستانی، باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.

لاستیکی که کد سرعت مناسبی نداشته باشد، ممکن است در سرعت‌های بالا نتواند به خوبی عمل کند و باعث کاهش کنترل خودرو، افزایش ترمز و در نتیجه افزایش خطر تصادف شود.لاستیک‌های با کد سرعت بالاتر معمولاً ترکیبات بهتری دارند و در سرعت‌های بالا چسبندگی و پایداری بیشتری را ارائه می‌دهند. استفاده از لاستیکی با کد سرعت بالاتر از نیاز خودرو می‌تواند باعث سایش زودهنگام لاستیک شود. از طرف دیگر، استفاده از لاستیکی با کد سرعت بسیار پایین‌تر نیز می‌تواند باعث ایجاد تنش در لاستیک و کاهش طول عمر آن شود.کد سرعت صرفا مربوط به سرعتی که لاستیک می تواند تحمل کند نیست و بر روی ویژگی های دیگری مثل سواری راحت، فرسایش آج، چسبندگی و کنترل در پیچ ها تاثیر گذار است.

در مجموعه ی بازرگانی لاستیک شریفی انواع لاستیک های خارجی و بهترین لاستیک های ایرانی، انواع تایر های کامیونی، سواری، کامیونت، اتوبوسی و … را موجود داریم. شما می توانید در هر کجا که هستید به صورت آنلاین از بازرگانی لاستیک شریفی خرید کنید. لاستیک شریفی نمایندگی بهترین لاستیک های چینی را دارد، در سایت لاستیک شریفی می توانید قیمت لاستیک چینی درجه یک را ببینید. اگر نظری و یا سوالی در درباره ی این مجله دارید می توانید در قسمت زیر دیدگاه خود را بنویسید تا به شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *