مقالات

اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟

اعداد روی لاستیک نشانه ی چیست؟

آیا تا به حال به اعداد و حروف روی لاستیک خودروی خود دقت کرده اید؟ این علائم ممکن است در ابتدا گیج کننده به نظر برسند، اما در واقع اطلاعات بسیار مهمی در مورد لاستیک شما ارائه می دهند. در این مقاله از مجله لاستیک شریفی به بررسی معنی این اعداد و حروف خواهیم پرداخت تا بتوانید به راحتی لاستیک مناسب برای خودروی خود را انتخاب کنید.
از آنجا که تنها با نگاه کردن به یک حلقه سیاه یک دست اطلاعات چندانی در مورد لاستیک خودرو به دست نمی‌آید، کارخانه‌های تایرسازی برای این‌که بتوانند اطلاعات لاستیک را در سریع‌ترین زمان ممکن به افراد منتقل کنند، اطلاعات هر تایر و مشخصات اعداد روی لاستیک را به صورت برجسته روی آن حک می‌کنند. هر عدد و حروفی که روی لاستیک حک شده، نشان‌دهنده خصوصیتی خاص است.

اعداد روی لاستیک به چه معناست؟

نخستین پرسشی که پس از مشاهده اعداد روی لاستیک خودرو برای بیننده پیش می‌آید، این است که این اعداد چه معنایی دارند؟ اگر برای اولین بار به مشخصات روی لاستیک نگاهی بیندازید؛ همانند خواندن یک زبان ناآشنا یا خارجی است و تنها شکل ظاهری آن ها را بررسی خواهید کرد.
بر روی دیواره بیرونی هر تایر یا لاستیک خودرو یک سری اعداد و حروف درج شده است. قالب نوشتن اعداد و حروف در تمامی لاستیک ها مشابه یکدیگر بوده و تنها در برخی از موارد واحدهای اندازه گیری متفاوتی درج می شود.
اگر شما به فکر خرید لاستیک برای ماشین سواری یا ماشین سنگین خود هستید باید اطلاعات کافی درمورد لاستیک داشته باشید، اطلاعات بر روی لاستیک که به نوعی شناسنامه ی لاستیک محسوب می شود، می تواند کمک خیلی زیادی هنگام خرید به شما کند.

علائم روی لاستیک به صورت اینفوگرافی

چرا باید در مورد اعداد روی لاستیک اطلاعات داشته باشیم ؟

حتما برای شما سوال پیش می آید که این اطلاعات، برای ما به چه دردی می خورد ؟ و چه کمکی به من می کند ؟ و یا منظور از اعداد روی لاستیک چیست؟
همانطور که قبلا هم گفته بودیم لاستیک یکی از مهم ترین اجزای خودرو است و نحوه ی نگهداری از آن و ایمنی آن، از نکات اساسی مخصوصا برای ماشین های سنگین و ماشین های باری می باشد. اعداد حک شده بر روی تایر، حاوی یک زبان مخفی هستند که می‌توانند همه چیز را از تاریخ تولید تا حداکثر ظرفیت بار به شما بگویند.
برای خرید لاستیک، شناخت هر یک از اعداد و مفاهیم عددی لاستیک الزامی بوده و تنها در صورتی که اعداد و حروف روی لاستیک را به خوبی بشناسید می توانید لاستیک مناسب را خریداری کنید. اگر می‌خواهید به یک خریدار تایر آگاه تبدیل شوید، تا پایان این مقاله برای اطلاع بیشتر از مفهوم اعداد روی لاستیک خودرو، با بازرگانی لاستیک شریفی همراه باشید.

نحوه خواندن اعداد روی لاستیک خودرو

در این قسمت ما برای شما توضیح می دهیم که هر علامت بر روی لاستیک نشانه چیست.
علامت ها و اعداد بر روی لاستیک شامل:
برند لاستیک، نام آج لاستیک، کلاس خودرو، عرض لاستیک، فاق لاستیک، نوع لاستیک، اندازه رینگ، تعداد لایه لاستیک، کشور سازنده، شاخص بار، شاخص سرعت، نوع لاستیک، تاریخ تولید، ترکیبات سازنده لاستیک، حداکثر فشار باد به لاستیک، فلش روی لاستیک، معیار سایش لاستیک، معیار چسبندگی لاستیک، معیار مقاومت لاستیک در برابر گرما می باشد که در ادامه هرکدام را با جزئیات بیشتر توضیح خواهیم داد.

1-برند لاستیک

شاید اولین چیزی که بر روی بدنه ی لاستیک به چشم شما بیاید، نام برند لاستیک است که از همه ی مشخصه های روی تایر بزرگتر نوشته شده است. به عنوان مثال : GITI – MICHELIN – BRIDGESTONEADVANCE JINYU MARSHALFIRESTONE و غیره. سازندگان تایر برند خود را با طرح گرافیکی منحصر به فردی روی محصول خود درج می‌کنند. همچنین اگر برند آن‌ها یک لوگو منحصر به فرد داشته باشد، آن را نیز روی تایر درج می‌کنند. علاوه بر برند لاستیک، نام کشور سازنده نیز روی تایرها درج می‌شود؛ بنابراین مشتریان می‌توانند به راحتی تشخیص دهند که کدام برند متعلق به کدام کشور است.

برند لاستیک میشلن بر روی دیواره لاستیک

2-نام آج لاستیک

بعد از برند، نام آج یا گل لاستیک نوشته شده است. هر لاستیک یک طرح آج مجزا دارد که در سایز های مختلف تولید می شود. لاستیک با این مشخصه ها به گونه ای نام گذاری میشود. برای مثال GDM623 – GTL919 – GAM831 – JY716 – ETR31 وغیره را میتوان نام برد.

3-کلاس خودرو

اولین حرف نوشته شده از سمت چپ در علائم روی لاستیک نشان دهنده کلاس خودرو و یا نوع TYPE آن است. حروف اول نوشته شده روی تایر خودرو مشخص می‌کند که چه تایری برای آن مناسب است.
P: این انگلیسی P مخفف کلمه PASSENGER و بیانگر خودروهای سواری است.
T: این حرف موقتی بودن لاستیک را نشان می‌دهد و گویای این است که لاستیک برای زاپاس خودروها مناسب خواهد بود.
LT: این عبارت نشان می‌دهد که لاستیک مورد نظر، مناسب وانت‌های سبک‌ وزن و خودروهای سواری است.
ST: این علامت برای ماشین های کامیونی روی لاستیک حک شده است.
در صورتی که هیچ یک از حروف اختصاری بر روی لاستیک مشاهده نشود؛ لاستیک تولید کشورهای اروپائی بوده و همانند لاستیک خودروهای سواری است.

4-عرض لاستیک

اولین عدد روی لاستیک بعد از حرف انگلیسی بیانگر عرض لاستیک بر حسب میلی‌متر است. به‌طور مثال اگر این عدد ۲۵۰ باشد، یعنی عرض لاستیک ۲۵۰ میلی‌متر یا ۲۵ سانتیمتر است. اعداد روی لاستیک کامیون کمی متفاوت است و عرض آن ها پهن می باشد. مانند: 315 میلی متر، 385 میلی متر و … .
هرچه عرض لاستیک بیشتر باشد، سطح تماس آن با زمین بیشتر خواهد بود و درنتیجه خودرو در حال حرکت تعادل بیشتر و هندلیگ و عملکرد و چسبندگی بهتری خواهد داشت. بنابراین انتخاب لاستیک ۲۵۰ برای خودروهای سواری در مقایسه با تایرهای ۲۲۰ میلی‌متری می‌تواند تعادل بیشتری به آن‌ها بدهد.
اگر می‌خواهید لاستیک‌های خود را به صورت کامل عوض کنید (هر چهار چرخ)، سعی کنید یک سایز پهن تر را نسبت به لاستیک فابریک خود انتخاب کنید. شاید لاستیک پهن تر کمی مصرف سوخت را بالا ببرد یا شاید خطای کیلومتری داشته باشد اما نسبت به عملکردی که به خودرو می‌بخشد ارزش دارد.

عرض لاستیک به صورت تصویر اینفوگرافی

5-ارتفاع لاستیک نسبت به پهنا (فاق)

ارتفاع لاستیک یکی از عوامل مهم در عملکرد و ظاهر خودرو است. این ارتفاع به نسبت بین عرض لاستیک و ارتفاع دیواره جانبی آن گفته می‌شود که برای به‌دست آوردن آن باید عرض لاستیک را در عدد ۸۰ ضرب و سپس بر ۱۰۰ تقسیم کنید. هرچه این عدد بیشتر باشد، لاستیک ضخیم تر و به اصطلاح گوشتی تر است و این ویژگی برای تایر خودروها مزیت محسوب می‌شود. بعد از عدد سه رقمی پهنای لاستیک معمولا یک نشانه یا / قرار گرفته و عدد درج شده بعد از این علامت در واقع همان نسبت ارتفاع لاستیک را نشان می دهد.
دیواره یا فاق لاستیک از تاثیر گذار ترین قسمت‌های یک تایر به حساب میاد و تاثیر مستقیم بر روی عملکرد خودرو دارد. هرچه اندازه دیواره لاستیک کمتر باشد، عملکرد و هندلینگ خودرو در پیچ‌ها و سرعت‌های بالا، بهبود بسیار خوبی پیدا میکند. ولی به طور خلاصه فاق لاستیک درصدی از پهنا یا عرض آن است که با فرمول زیر، خودتان می توانید حساب کنید.
· اندازه دیواره یا فاق به میلی متر = 100 ÷ اندازه فاق × پهنا
· 112.75 = 100 ÷ 55 × 205
این و در نظر داشته باشید که هرچه اندازه فاق لاستیک کمتر باشد کد سرعت آن بالاتر خواهد بود. و همچنین لاستیک های فاق کوتاه امنیت بیشتری در سرعت ها بالا دارند.
اگر بر روی یک لاستیک عدد دو رقمی 55 درج شده باشد؛ به این معناست که تایر سری 55 بوده و ارتفاع مقطع تایر 55 درصد عرض مقطع آن است. هر چه میزان این عدد کمتر باشد؛ ارتفاع دیواره لاستیک نیز کمتر است. در صورتی که ارتفاع دیواره تایر بزرگ تر باشد، تایر گوشتی تر بوده و در مقابل تایر هایی با درصد 30 یا 35 برای خودروهای اسپرت توصیه شده که عملکرد بهتری در پیچ ها و جاده دارند. دانستن اینطور اطلاعات و توضیحات اعداد روی لاستیک به شما خیلی کمک می کند.

6-نوع لاستیک

دومین حرف حک شده روی تایر که بعد از درصد ارتفاع می‌آید، با دو حرف R و D نشان داده میشود که شاخص ساخت و ساز لاستیک را نشان می‌دهد. حرف R مخفف کلمه Ring است.
R: مخفف کلمه رادیال (Radial) است و برای خودروهای سواری به کار می رود.
D: مخفف کلمه (Diagonal Biass) که برای خودروهای باری و سواری به کار می رود.

7-اندازه رینگ

عدد دو رقمی بعد از نوع لاستیک، نشان دهنده سایز رینگ چرخ خودرو است. این عدد دو رقمی بر حسب اینچ بوده و سایز رینگی که لاستیک بر روی آن سوار می شود را مشخص می کند. به عنوان مثال اگر بر روی یک لاستیک عدد 22.5 درج شده باشد؛ سایز رینگ مناسب این خودرو 22.5 اینچ بوده و باید تایر مناسب خریداری شود. اعداد روی لاستیک پراید، اندازه ی رینگ آن 13 اینچ می باشد.

7-تعداد لایه لاستیک

این عدد که بر روی لاستیک در کنار حرف PR، حک شده است، نشان دهنده ی تعداد لایه های تشکیل دهنده لاستیک می باشد. در لاستیک ماشین های سنگین و باری این عدد به 24 هم می رسد. هرچه عدد لایه بیشتر باشد، استحکام لاستیک هم بیشتر می باشد. الان برایتان سوال پیش می آید، آیا هر لاستیکی که تعداد لایه کمتری دارد کیفیت پایین تری دارد؟ باید پاسخ بدهم، خیر. اگر لاستیکی لایه های کمتری دارد دلیل بر بی کیفیتی لاستیک نیست، بلکه تعداد لایه ها بر اساس ویژگی های هر لاستیک و شرایط و نوع کاربری ماشین تعیین می شود.

8-کشور سازنده لاستیک

صنعت تولید لاستیک در سراسر جهان گسترده شده و بسیاری از کشورها در تولید انواع مختلف لاستیک برای خودروها، وسایل نقلیه سنگین و سایر کاربردها فعال هستند. برخی از بزرگترین تولیدکنندگان لاستیک در جهان عبارتند از: چین، ژاپن، آمریکا، آلمان و … . نام کشور تولید کننده هر لاستیک بر روی بدنه آن حک شده است.

9-شاخص بار

یکی دیگه از اعداد روی لاستیک ماشین، عددی است که بعد از سایز رینگ می آید، کد وزن یا شاخص بار لاستیک است. شاخص بار یعنی هر لاستیک به تنهایی چه میزان وزن را تحمل می‌کند. با استفاده از عدد شاخص بار باید به جدول شاخص‌بندی مراجعه کرد تا وزن قابل تحمل لاستیک به دست آید. هنگام طراحی خودرو مهندسان طراح ، لاستیک مناسبی که قادر به تحمل وزن خودرو و سرنشینان آن باشد را انتخاب می کنند . اینکه لاستیک تا چقدر می تواند وزن خودروی شما را تحمل کند ، یکی از ویژگیهای بسیار مهم است که بر روی ایمنی و دوام لاستیک تاثیر مستقیم دارد. به همین دلیل تولیدکنندگان، کد وزن مناسب برای هر لاستیک را بر روی آن حک می کنند. همچنین شما می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود کد وزن مناسب برای خودرویتان را پیدا کنید .به عنوان مثال لاستیک 205/60R14 H88 کد وزن یا شاخص بار آن 88 است که معادل 1235 کیلوگرم است و اگر شما وزنی بیشتر از این مقدار را بر روی آن قرار دهید باعث از بین رفتن، پوسیدگی و ترکیدن آن می شود.

شاخص بار بر روی دیواره لاستیک


در ماشین های سنگین شاخص بار بسیار اهمیت دارد، زیرا بارهای کامیون ها بسیار سنگین هستند و همانگونه که شغل بسیار پرخطر و حساسی می باشد، شاخص بار یکی از پر اهمیت ترین نکات اعداد بر روی لاستیک ماشین سنگین است که هر راننده ای باید آن را بداند. هر چه عدد شاخص بار بیشتر باشد، ظرفیت بار لاستیک بیشتر است. که این عدد بین 70 تا 130 است.
این عدد ماکسیمم بار قابل تحمل خودرو بوده و در صورتی که بار خودرو از این عدد بیشتر باشد، خودرو عملکرد مطلوبی نداشته و لاستیک ها در مدت زمان کوتاهی از بین خواهند رفت. اگر معنی اعداد روی لاستیک خودرو را ندانیم ساییدگی لاستیک ها، افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر لاستیک ها در انتظار ماست که از پیامدهای افزایش بار مجاز لاستیک ها به شمار می رود.

جدول نواع شاخص بار

10- شاخص سرعت

سرعت قابل تحمل لاستیک حداکثر سرعتی است که یک لاستیک می‌تواند به طور ایمن آن را تحمل کند. این کد معمولاً با یک حرف انگلیسی روی دیواره جانبی لاستیک نشان داده می‌شود. هر حرف نشان‌دهنده یک محدوده سرعت خاص است.
نحوه خواندن کد سرعت:
کد سرعت معمولاً پس از شاخص بار لاستیک و قبل از علامت تاییدیه قرار دارد. برای مثال، در کد لاستیک P205/55R16 91V، حرف V نشان‌دهنده کد سرعت است. هرچه کد سرعت بیشتر باشد، توانایی و عملکرد آن در سرعت بالاتر، بیشتر می شود.
کد سرعت هایی که بر روی تایر نوشته شده است با حرف های مختلفی نشان داده می شود. این کد با حروف انگلیسی نشان داده می شود و بعد از شاخص وزن لاستیک قرار میگیرد و با حروف A تا Z شاخص بندی می شود که هر کدام بیانگر خصوصیتی است که در جدول زیر می توانید مشاهده کنید.

جدول انواع شاخص سرعت

11-نوع لاستیک

یکی دیگه از مفهوم اعداد روی لاستیک ماشین، نوع آن تایر است. امروزه انواع مختلفی از تایرها را در بازار می‌توان یافت که شامل لاستیک‌های تابستانی، زمستانی و چهار فصل هستند. تولیدکنندگان برای متمایز کردن محصول خود، با استفاده از علائم خاصی نوع لاستیک را به مشتری معرفی می‌کنند.
تایرهای تابستانی که نوع معمول لاستیک هستند، با نوشته Summer یا علامت آفتاب متمایز می‌شوند. این علامت نشان دهنده آن است که می‌توانید از این تایر در فصل تابستان استفاده کنید. تایرهای زمستانی علامت کوه با یک دانه برف را روی خود دارند. این علامت نشان می‌دهد که تایر فوق از نوع زمستانی است. تایرهای چهارفصل نیز با علامت M+S شناخته می‌شوند. این علامت بیان می‌کند که می‌توانید از تایر یاد شده در گل و برف استفاده کنید.

ترکیب M+S روی لاستیک

M+S که روی برخی از لاستیک‌ها مشاهده می‌شود، مخفف عبارت انگلیسی “Mud and Snow” به معنی گل و برف است. این علامت نشان می‌دهد که لاستیک برای عملکرد بهتر در شرایط گل‌آلود و برفی نسبت به لاستیک‌های معمولی طراحی شده است. تایرهای مناسب زمستان علامت کوه برفی دارند و از این طریق قابل تشخیص است.

ترکیب M+S بر روی دیواره لاستیک

12-تاریخ تولید و انقضا لاستیک

لاستیک خودرو مانند هر محصول دیگری عمر مفیدی دارد و از جمله اجزاء هر خودرویی است که به دلیل ترکیبات سازنده آن دارای تاریخ انقضاء است. یکی دیگر از اعداد روی تایر تاریخ تولید لاستیک است که روی دیواره جانبی آن به صورت یک کد چهار رقمی حک شده است. دو رقم اول نشان‌دهنده هفته تولید و دو رقم دوم سال تولید را نشان می‌دهند.
اگرچه تاریخ انقضای مشخصی برای لاستیک‌ها وجود ندارد، اما عموماً توصیه می‌شود که لاستیک‌ها حداکثر ۵ سال پس از تولید تعویض شوند. البته این مدت زمان می‌تواند بسته به شرایط نگهداری و نوع لاستیک متفاوت باشد ولی در صورتی که هنوز حالت ارتجاعی و لاستیک گونه خود را داشته باشند و ترک و پنچری روی آنها نباشد ، می توانید مدت بیشتری از لاستیک استفاده کنید. برای مثال عدد 1423 یعنی لاستیک در چهاردهمین هفته سال ۲۰23 تولید شده است.

تاریخ تولید و انقضای بر روی دیواره لاستیک

13-ترکیبات سازنده لاستیک | ترکیبات مورد استفاده برای تولید لاستیک

لاستیک‌ها از ترکیبات مشخصی ساخته می‌شوند اما ممکن است برخی از کارخانه های تایر سازی برای بهبود کیفیت و افزایش عمر لاستیک در ترکیبات تغییراتی ایجاد کنند که معمولا بر روی لاستیک‌ها ترکیبات سازنده آن نیز حک شده است.

14-حداکثر فشار باد به لاستیک

مقابل عبارت MAX PRESS عددی درج می‌شود که نشان‌دهنده حداکثر فشار بادی است که یک لاستیک می‌تواند تحمل کند.

15- فلش روی لاستیک

فلش روی لاستیک، جهت حرکت خودرو را نشان می‌دهد. آج تایرها به شکلی است که هنگام حرکت در آب، آن را به اطراف پخش می‌کند و نصب برعکس تایر (بر اساس فلش روی آن) سبب از بین رفتن قابلیت آن برای حرکت در آب می‌شود.

درجه کیفیت لاستیک با UTQG چیست ؟

شاخص مهم UTGQ یکی از معیارهای کلیدی برای ارزیابی کیفیت تایر خودرو است. این استاندارد توسط سازمان حمل ونقل ایالات متحده به وجود آمده است و به مصرف کنندگان کمک می کند تا لاستیک هایشان را از نظر چسبندگی ، فرسایش و مقاومت در برابر دما با هم مقایسه کنند. در ادامه این مقاله لاستیک شریفی با جزئیات بیشتری برایتان توضیح میدهیم.

درجه کیفیت لاستیک با UTQG بر روی دیواره لاستیک

16-معیار سایش لاستیک یا Treadwear

آیا شما هم دوست دارید تا لاستیک هایتان طول عمر زیادی داشته باشد؟ و نیاز رفتن به تعمیرگاه و تعویض آنها به وجود نیاید؟ تولیدکنندگان لاستیک، مقدار مقاومت هر لاستیک را در برابر سایش به روی آن حک می کنند که به آن شاخص سایش لاستیک یا Treadwear می گویند .
هرچه عدد این شاخص بیشتر باشد ، لاستیک های شما مقاومت بیشتری در برابر سایش دارند . هرچه مقاومت لاستیک در برابر سایش بیشتر باشد، طول عمر آن هم بیشتر است. به عنوان مثال لاستیک با شاخص فرسایش 200 ، دو برابر بیشتر نسبت به لاستیک با شاخص فرسایش 100 عمر خواهد کرد .

17-معیار چسبندگی لاستیک یا Traction

چسبندگی یا Traction لاستیک، یکی از عوامل مهم در کیفیت سواری خودرو است. هرچه مقدار چسبندگی تایر خودرو بیشتر باشد، میزان تعادل و ترمزگیری آن هم بهتر است. این معیار مهم با استفاده از حروف انگلیسی روی لاستیک خودرو مشخص می‌شوند که این حروف شامل A، AA، B و C هستند. عبارت AA بیانگر بیشترین میزان چسبندگی و C کمترین میزان آن است.

18-معیار مقاومت لاستیک در برابر گرما یا Temperatur

یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب استهلاک لاستیک می‌شود، قرار گرفتن آن در معرض گرما و حرارت بالاست. هرچه میزان تحمل تایر در برابر گرما و حرارت بیشتر باشد، قطعا طول عمر آن هم بیشتر خواهد بود. میزان مقاومت لاستیک در برابر گرما با حروف انگلیسی A، B و C نمایش داده می‌شود که حرف A نشان‌دهنده بیشترین مقاومت در برابر حرارت و C نشان‌دهنده کمترین مقاومت در برابر گرماست.

توجه کنید:

پیش از نصب تایر، حتما اطلاعات حک شده روی دیواره تایر را به دقت بررسی کنید و از کارایی آن از نظر حداکثر سرعت و میزان بار قابل تحمل در شرایط کاربری مورد نظر، اطمینان حاصل نمایید.

چگونه سایز لاستیک مناسب ماشین خود را پیدا کنم؟

بهترین راه برای پیدا کردن لاستیک با سایز مناسب برای خودرو، مراجعه به دفترچه راهنمای آن می‌باشد. اما در صورت نبود دفترچه راهنما می‌توانید در کنار درب‌ها، زیر کاپوت با در دیواره لاستیک فعلی خود آن را پیدا کنید.

خرید ایمن

با توجه به تمام نکات گفته شده، در زمان خرید لاستیک باید تمام ویژگی های لاستیک مورد نظر را در نظر گرفت تا بهترین و ایمن ترین انتخاب را برای ماشین خود داشته باشیم. در حال حاضر شما هم می توانید به راحتی مشخصه ها و ویژگی های لاستیک ها را تشخیص بدهید. مجموعه ی بازرگانی لاستیک شریفی همواره در تلاش است که تخصصی ترین و کامل ترین اطلاعات را در اختیار خریداران و مشتریان خود قرار بدهد تا بتوانید با خیال راحت و اطمینان کامل خرید خود را از بازرگانی لاستیک شریفی به صورت حضوری و یا آنلاین داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *